Utbildningar

Som lärling går du hälften av tiden i skolan medan andra hälften av din utbildning är förlagd på en eller flera arbetsplatser.

Det betyder att du redan har kontakt med arbetslivet när du tar studenten, vilket kan ge dig en bra start på yrkeslivet.

Här hittar du information om våra utbildningar

• Anpassad gymnasieskola

Skratten du får med dina arbetskamrater när ni packar upp varor tillsammans på butikslagret. Knepen bakom en riktigt god kycklinggryta. Sådant kan du inte läsa dig till i en bok. Det måste du uppleva. I verkligheten, på en riktig arbetsplats.

• Barn- och fritid

Lyckan i förskolebarnens ögon när de fredagsdansar till Babblarna. Leendet du får från personen med funktionsvariation när ni besöker simhallen tillsammans. Sådant kan du inte läsa dig till i en bok. Det måste du uppleva. I verkligheten, på en riktig arbetsplats.

• Frisör

Här får du lära dig hur du avgör vilken frisyr som passar en kunds personlighet och stil perfekt. Du lär dig också vilka trender som är på ingång i en bransch där modet är i ständig förändring.

• Försäljning och service

Lär dig hur du får alla företagets medarbetare att sträva åt samma håll. Leendet du får från kunden när du hittat tröjan hon ville ha i rätt storlek, längst inne på lagret.

• Hotell- och turism

Vill du jobba med upplevelser inom turism, framförallt inom hotellnäringen? Då är det här utbildningen för dig.

• Vård och omsorg

Upplev det magiska ögonblicket när ett barn föds. Det smidigaste stättet att ta blodprov på den som är rädd för nålar. Kontakten du får med människor på äldreboendet som du hjälper att få en enklare vardag på ålderns höst.